Najważniejsze czynniki rankingowe Google na rok 2024
Czy wiesz, że istnieje ponad 200 czynników rankingowych Google? Czynniki rankingowe są wykorzystywane przez Google do oceny, jak dobrze zawartość Twojej witryny pasuje do konkretnego wyszukiwania online. A jak powszechnie wiaodmo Google jest zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Dominuje nad innymi wyszukiwarkami, takimi jak Bing i Yahoo, z ponad 8,5 miliardami wyszukiwań każdego dnia. Ponad 90% wszystkich wyszukiwań online odbywa się za pomocą Google. Tak więc Twoja firma może odnieść ogromne korzyści z wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Jednak przy tak wielu różnych elementach, które czynniki rankingowe Google są najważniejsze, na których należy się skupić?
W tym artykule przyjrzymy się bliżej 10 czynnikom, które z pewnością poprawią Twoje rankingi. Jeśli nie zająłeś się jeszcze wszystkimi z tych elementów, postaraj się podjąć działania tak szybko, jak to możliwe.
Spis treści
Czym jest czynnik rankingowy Google?
Czynnik rankingowy Google to jedna z wielu drobnych informacji, których Google używa do decydowania o tym, jak dobrze strona internetowa odpowiada na określone zapytanie w wyszukiwarce.
Innymi słowy, jeśli ktoś wpisze w wyszukiwarce „najlepszy motyw WordPress”, Google użyje czynników rankingowych, aby wyświetlić treść, która najprawdopodobniej pomoże tej osobie, dostarczając jej trafnej odpowiedzi na zadane pytanie.
Czynniki rankingowe mogą obejmować wszystko, od liczby słów na stronie po czas ładowania obrazów. Celem Google jest dostarczenie użytkownikom optymalnych odpowiedzi na zadane zapytania, które będą zaspokajać ich potrzeby w różnych obszarach: informacyjnych, zakupowych, poradnikowych itd.
Jakie są najważniejsze czynniki rankingowe Google?
Jeśli chodzi o uzyskanie wyższych pozycji w rankingach, niektórzy właściciele witryn mogą ulec pokusie optymalizacji pod kątem każdego czynnika rankingowego. Jednak z perspektywy Google nie można być doskonałym. Upewnij się więc, że priorytetowo traktujesz czynniki rankingowe, które dają Ci największe korzyści. Aby Ci pomóc, przygotowaliśmy krótką listę najważniejszych czynników rankingowych, które mogą poprawić pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
- Wysokiej jakości treść
- Linki zwrotne
- Intencje wyszukiwania i trafność treści
- Szybkość ładowania strony
- Przyjazność dla urządzeń mobilnych
- Autorytet domeny
- Optymalizacja słów kluczowych
- Struktura witryny
- Bezpieczeństwo witryny
- Doświadczenie na stronie
10 najważniejszych czynników rankingowych Google w 2024 roku zwiekszających ranking strony
1. Wysokiej jakości zawartość tekstowa
Być może słyszałeś stare powiedzenie SEO: „treść jest królem”. A w przypadku czynników rankingowych Google jakość treści ma ogromny wpływ. Jeśli możesz tworzyć treści, które są unikalne, świeże i pomocne dla użytkowników, Google umieści je wyżej na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Google zwraca szczególną uwagę na jakość treści. Bez względu na to, jak zoptymalizowana jest Twoja strona, jeśli Twoje treści nie są wartościowe, nie możesz oczekiwać wyższych pozycji w rankingu.
Jak zatem Google mierzy jakość treści?
Oryginalna, unikalna i wartościowa zawartość contentowa
Google preferuje treści, które są oryginalne i unikalne. Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa odpowiadała na potrzeby odbiorców, musisz im zapewnić właśnie unikalną wartość tekstów, które nie są kopiowane z innego źródła. Jeśli treść jest zduplikowana lub zbyt podobna do tej zawartej na innych stronach internetowych, będzie to miało negatywny wpływ na SEO. W najgorszych przypadkach Google może nawet nie zaindeksować zduplikowanej strony.
Co więcej, jeśli regularnie publikujesz zduplikowane treści, Google może zmniejszyć współczynnik indeksowania Twojej witryny.
Tak więc, tworząc treści, upewnij się, że są one inne i lepsze niż na innch, konkurencyjnych witrynach, które są w rankingu dla docelowych raz kluczowych. Oczywiście wyszukiwane hasła, na które chcesz uzyskać wysokie pozycje, powinny być umieszczone w treściach w sposób naturalny, czyli unikaj nadmiernej koncentracji na frazach kluczowych kosztem naturalnego brzmienia treści. Działaj zgodnie z zasadą, że użytkownicy i ich doświadczenie są priorytetem.
Aktualna i świeża zawartość
Innym sposobem na podniesienie jakości treści jest dbanie o ich świeżość i aktualizację. Google faworyzuje nowsze treści, niezależnie od tego, czy zostały niedawno opublikowane, czy gruntownie zaktualizowane. Regularnie aktualizując posty i dodając nowe informacje, wysyłasz pozytywne sygnały rankingowe do wyszukiwarek.
Świeżość treści odgrywa jeszcze większą rolę, jeśli poruszasz tematy związane z nowościami lub trendami. W przypadku takich tematów Google preferuje strony, które zawierają najnowsze informacje. Na przykład, jeśli piszesz o globalnym kryzysie zdrowotnym, to naturalne, że będziesz chciał publikować treści zawierające najnowsze wiadomości i badania. A prostym sposobem na znalezienie najnowszych informacji, aby zachować świeżość treści, jest skorzystanie na przykład z narzędzia z Google Trends. Wystarczy wpisać wyszukiwane hasło w narzędziu i przejrzeć powiązane tematy. Są to popularne zapytania, które mogą pomóc w dodaniu wartości do postów.
Długość treści
Długość treści jest łatwym do zmierzenia i zrozumienia czynnikiem rankingowym. Kolejną łatwą do zapamiętania wytyczną jest to, że dłuższy jest generalnie lepszy. Według różnych badań, długość treści ma znaczący wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Średnio posty na pierwszych 10 pozycjach w wyszukiwarce Google mają 1890 słów.
Pomimo tej średniej, nie ma sposobu na napisanie „idealnej” liczby słów. Idealna długość każdej treści zależy od celu czytelnika i tematu. Lepszym podejściem jest tworzenie treści, które mają głębię, są precyzyjne i obejmują temat w całości. Dzieje się tak, ponieważ Google nadaje priorytet treściom, które w pełni odpowiadają na potrzeby użytkowników i zapewniają szczegółowe rozwiązania. Przy takim podejściu idealnym rozwiązaniem będzie stosowanie strategii Pillar Pages.
Struktura i organizacja treści
W ramach jakości treści posty i strony na blogu powinny być dobrze zorganizowane i uporządkowane. Ułatwia to odwiedzającym czytanie treści witryny i znajdowanie rozwiązań ich potrzeb i problemów.
Aby poprawić strukturę i organizację swoich artykułów, powinieneś używać wielu nagłówków i podtytułów (H1, H2, H3 itd.), aby uporządkować swoje pomysły i tematy. Możesz także używać list wypunktowanych i numerowanych, aby ułatwić czytanie informacji. Google może nawet wybrać te listy i pokazać je jako polecane fragmenty, jeśli słowa kluczowe pasują do zapytania wyszukiwania. Oczywiście tekst powinien był podzielony na akapity – należy unikać tzw. ściany treści. Stosuj wyróżniena w psotaci pogrubień czy kolorów. Umieszczaj w tekstach grafiki i/lub zdjęcia. Stosuje także linkowanie wewnętrzne.
Tak więc praca nad strukturą i organizacją treści może pomóc poprawić jej czytelność. W rezultacie zwiększysz również zaangażowanie użytkowników na swojej stronie, co wpływa na czynniki rankingowe Google na wiele pozytywnych sposobów.
2. Link building, czyli pozyskiwanie linków do strony
Po jakości treści, kolejnym krytycznym i niezwykle istotnym czynnikiem rankingowym Google są linki zwrotne. Linki przychodzące (backlinki) z innych witryn mają ogromny wpływ na algorytm rankingowy Google. W rzeczywistości strony internetowe z mniejszą liczbą linków zwrotnych uzyskują znacznie mniejszy ruch organiczny, ponieważ są „zakopane” głęboko w wynikach wyszukiwania. Wynika to z tego, że mała ilość linków prowadzących do stron (często też niskiej jakości) nie jest w stanie zwiększać jej autorytetu. A niski autorytet witryny nie pozwala na jej skuteczne i relatywnie szybkie zwiększanie widocznośći w wynikach wyszukiwania.
W jaki sposób linki zwrotne są ważne dla SEO witryny?
Linki zwrotne lub linki przychodzące są jak wotum zaufania dla Twojej witryny. Google mierzy te głosy i analizuje jakość linków. Ogólnie rzecz biorąc, linki zwrotne z witryn o wysokim autorytecie są bardziej wartościowe i poprawią rankingi niż linki z witryn o niższej ocenie. Pozyskiwanie takich linków wysyła do Google sygnał, że treść jest godna zaufania, ponieważ ręczą za nią inne wysokiej jakości witryny.
Treści i link building, czyli dwa główne elementy wzmacniające autorytet strony
Autorytet strony to jeden z najważniejszych czynników, które wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Im wyższy autorytet strony, tym wyżej wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Autorytet strony można zwiększyć poprzez tworzenie wartościowych treści i pozyskiwanie linków z innych stron internetowych.
Treści i link building to dwa kluczowe czynniki wpływające na autorytet strony internetowej. Wysokiej jakości treści i wartościowe linki zewnętrzne pomogą zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarkach i zwiększyć jej szanse na osiągnięcie sukcesu.
3. Intencje wyszukiwania i trafność treści
Kolejnym kluczowym czynnikiem rankingowym dla Google jest to, jak dobrze treść odpowiada intencjom wyszukiwania użytkownika. Intencja wyszukiwania to po prostu termin, który opisuje, co użytkownik próbuje osiągnąć podczas wyszukiwania. Czy zamierza coś kupić, czy może chce rozwiązać problem lub zaspokoić daną potrzebę? Czy chce dowiedzieć się, jak wykonać zadanie? A może szukają tylko informacji, aby lepiej zrozumieć dany temat?
Każda osoba wyszukująca jest inna i należy zrozumieć powód, który stoi za danym zapytaniem, tak aby treść odpowiednio do niego pasowała. Na przykład, jeśli ktoś szuka najlepszych motywów WordPress, najlepsze wyniki to głównie listy. Autorzy i Google uważają, że osoby te chcą porównać i prawdopodobnie zainstalować nowy motyw WordPress.
Oto kolejny przykład. Jeśli wyszukasz słowo kluczowe „jak zrobić chleb bananowy”, zauważysz, że wyniki składają się z przepisów, artykułów instruktażowych i filmów.
Tak więc, jeśli miałbyś tworzyć treści na którykolwiek z tych przykładowych tematów, ważne jest, aby dopasować się do intencji wyszukiwania i stworzyć odpowiedni rodzaj treści.
Na przykład w niektórych przypadkach Google wyświetla głównie filmy i infografiki w najlepszych wynikach. Oznacza to, że powinieneś stworzyć film lub infografikę, aby uzyskać najlepszą szansę na ranking dla tych słów kluczowych.
W przypadku witryn eCommerce intencje wyszukiwania dostarczają również informacji o tym, na jakim etapie ściażki zakupowej znjadują się użytkownicy. A więc czy szukają oni ogólnych informacji o Twojej branży, czy chcą zapoznać się z samouczkiem lub artykułem instruktażowym czy poradnikowym, czy też są na końcowym etapie wyszukiwania i są gotowi do zakupu Twojego produktu?
Dopasowując treść do intencji wyszukiwania, możesz odpowiedzieć na te pytania i tworzyć treści, których ludzie najbardziej szukają.
4. Szybkość ładowania strony
Wśród setek czynników rankingowych Google, kolejnym priorytetem jest szybkość oraz wydajność strony. Wynika to z faktu, że w maju 2021 r. Google wprowadził szybkość ładowania witryny jako część swoich Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe).
Szybkość witryny obejmuje wskaźniki, które Google uważa za krytyczne dla komfortu użytkowania witryny. Mierzy ogólną szybkość i responsywność witryny, a także szybkość ładowania różnych elementów, takich jak czcionki i obrazy. Celem nie jest tutaj pokonanie konkurencji i skrócenie czasu ładowania o milisekundy. Chodzi raczej o spełnienie minimalnego standardu czasu ładowania strony. Google chce, aby Twoja witryna ładowała się szybko, była wydajns oraz zapewniała użytkownikom doskonałe wrażenia.
5. Przyjazność dla urządzeń mobilnych
Oprócz szybkości, kolejną rzeczą, którą należy poważnie rozważyć, jest wydajność witryny na mniejszych ekranach. Odkąd Google nadało priorytet wyszukiwaniu mobilnemu w 2019 roku, kluczowe jest, aby Twoja witryna była responsywna na ekranie o dowolnym rozmiarze. Mobile-first oznacza, że Google będzie teraz używać wersji mobilnej Twojej witryny do indeksowania i rankingu.
Wcześniej Google używało wersji desktopowej witryny do indeksowania. Biorąc jednak pod uwagę ponad 4,2 miliarda mobilnych użytkowników Internetu na świecie, nie jest zaskoczeniem, że Google dokonało tej zmiany.
Tak więc, jeśli chcesz zmaksymalizować swoje rankingi, Twoja witryna musi być przyjazna dla urządzeń mobilnych. Powinieneś zacząć od wybrania motywu WordPress, który reaguje na urządzenia mobilne. Możesz też użyć wtyczek, aby uczynić swoją witrynę WordPress bardziej przyjazną dla urządzeń mobilnych.
6. Autorytet domeny
Kolejnym czynnikiem rankingowym, nad którym należy popracować, jest autorytet domeny witryny (DA). Jest to wskaźnik, który ocenia wiedzę specjalistyczną witryny na określony temat i jej zdolność do pozycjonowania w wyszukiwarkach. Autorytet domeny został wynaleziony przez firmę SEO Moz i generuje wynik od 1 do 100. Im wyższy autorytet domeny, tym większe szanse na ranking w Google dla słów kluczowych związanych z obszarami specjalizacji.
Oczywiście istnieją różne sposoby na zwiększenie autorytetu witryny. Jednym z nich jest pozyskiwanie wysokiej jakości linków zwrotnych. Jednak posiadanie wielu linków zwrotnych nie gwarantuje wyższych pozycji w rankingu. Dlatego też musisz tworzyć wysokiej jakości i unikalne treści, które koncentrują się na Twojej branży i ofercie.
Im więcej stworzysz wysokiej jakości treści na swojej, tym bardziej i szybciej będziesz w stanie zwiększyć autorytet swojej witryny. Ostatecznie Google uzna Twoją witrynę za eksperta w danej dziedzinie, co zwiększy autorytet domeny i co powinno doprowadzić do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
7. Optymalizacja słów kluczowych
Oprócz publikowania oryginalnych treści i pozyskiwania linków zwrotnych, jednym z najbardziej znanych czynników rankingowych jest użycie słów kluczowych na stronach internetowych.
Słowa kluczowe powinny odpowiadać wyszukiwanym przez użytkowników zapytaniom. Dlatego ważne jest, aby Twoja strona internetowa zawierała słowa kluczowe, których szukają Twoi odbiorcy, a także dopasowywała się do ich intencji wyszukiwania. W ten sposób Google może wyświetlić Twoją stronę w wynikach wyszukiwania.
Aby upewnić się, że witryna jest zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, oto kilka wskazówek:
- Tagi tytułowe (Title) - Umieść docelowe słowo kluczowe na początku tagów tytułowych SEO swoich postów.
- Opis meta (Description) - Napisz unikalne opisy meta i dodaj słowo kluczowe, aby użytkownicy wiedzieli, o czym jest Twoja strona i kliknęli na nią. Description nie ma wpływu na pozycje, ale jest swoistym drogowskazem dla użytkowników i może na przykład poprawić wskaźnik CTR.
- Tekst alternatywny obrazu (czyli "alt") - ponieważ Google nie może odczytać obrazów, możesz dodać słowa kluczowe w sekcji tekstu alternatywnego obrazu, aby powiedzieć, czego dotyczy obraz.
- Tekst kotwicy - Google używa tekstu kotwicy, aby dowiedzieć się, o czym jest strona, więc możesz użyć słów kluczowych w tekście kotwicy podczas wewnętrznego i zewnętrznego linkowania stron.
- Używaj słów kluczowych LSI - chociaż Twoja strona może koncentrować się na jednym głównym słowie kluczowym, okaże się, że ludzie szukają wielu powiązanych terminów. Te dodatkowe słowa kluczowe nazywane są słowami kluczowymi LSI (ukryte indeksowanie semantyczne). Słowa kluczowe LSI pomagają Google jeszcze dokładniej określić, czego dotyczy treść. Słowa te wskazują również Google, że dokładnie omawiasz dany temat. Czyli na przykład jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna się dla frazy zwiążanej z „kartami kredytowymi”, to słowami kluczowowymi LSI byłyby „pieniądze”, „wynik kredytowy”, „stopa odsetkowa” itd.ocena kredytowa
- Unikaj upychania słów kluczowych - optymalizacja słów kluczowych nie oznacza ciągłego powtarzania głównego wyszukiwanego hasła. Nazywa się to upychaniem słów kluczowych i nie jest skuteczną praktyką SEO. Postaraj się zawrzeć swoje główne słowo kluczowe kilka razy i wymieszać je z odmianami i drugorzędnymi słowami kluczowymi. Przykładowo nie ma sensu i nie powinno się nadużywać frazy "usługi remontowe Warszawa" w takiej formie. Google doskonale rozpoznaja odmiany i równie dobrze można stosować zwrot "usługi remontowe w Warszawie", czy "usługi remontowe na terenie Warszawy".
- Uwzględnij słowa kluczowe w nagłówkach H1, H2 i H3 - możesz dodatkowo zoptymalizować treść, używając odmian słów kluczowych i słów kluczowych LSI w nagłówkach H2 i H3 swojego tekstu, czy artykułu na blogu.
- Dodaj słowo kluczowe w adresie URL - najlepiej, jeśli główne słowo kluczowe znajduje się w adresie URL strony internetowej. Słowa kluczowe w adresach URL nie mają większego wpływu na poprawę pozycji. Powodują jednak, że adres URL jest po pierwszy przyjazny, a po drugie dostarcza informacji użytkownikom i wyszukiwarkach, czego dotoycza dana strona.
8. Struktura witryny
Podczas gdy optymalizacja słów kluczowych jest ważna, innym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest struktura witryny, zwłaszcza jeśli uruchamiasz nową witrynę.
Architektura witryny jest ważna z punktu widzenia indeksowania. Prosta struktura, bez zbyt wielu podkatalogów, może pomóc robotom indeksującym Google w indeksowaniu witryny i jej stron. Aby przyspieszyć indeksowanie nowych i zaktualizowanych treści, możesz zacząć od utworzenia mapy witryny. Mapa witryny zawiera wszystkie ważne strony, o których wyszukiwarka ma wiedzieć. Mapy witryn pomagają robotowi Google poruszać się po witrynie, odkrywać nowe treści i indeksować strony.
Twoja witryna może mieć więcej niż jedną mapę witryny. W rzeczywistości, jeśli korzystasz z wtyczki WordPress Rank Math SEO czy All in One SEO, możesz łatwo tworzyć specjalne mapy witryn dla treści wideo i wiadomości. Może to poprawić rankingi dla tych konkretnych typów treści w wyszukiwarce Google.
Kolejnym sposobem na ułatwienie Google indeksowania witryny jest optymalizacja pliku robots.txt. Plik robots.txt zapewnia ścieżkę dla robotów Google i informuje je, jak indeksować witrynę. Określa on, które strony roboty Google powinny indeksować, a których powinny unikać. W rezultacie zaoszczędzisz limit indeksowania, a boty nie będą przechodzić przez strony, które nie są konieczne, takie jak strona administratora.
9. Bezpieczeństwo witryny
Wraz z architekturą witryny, jej bezpieczeństwo jest obecnie kluczowym czynnikiem rankingowym Google. Jednym z największych wymagań jest upewnienie się, że witryna korzysta z protokołu HTTPS, który szyfruje dane między witryną, a przeglądarką użytkownika. Google potwierdziło w 2014 roku, że HTTPS jest sygnałem rankingowym. Tak więc, jeśli Twoja witryna nie ma certyfikatu SSL i nadal używa http://… w swoim adresie URL, teraz jest dobry czas na aktualizację.
10. Doświadczenie na stronie
Ostatnim czynnikiem rankingowym Google, który omówimy, jest doświadczenie użytkownika na stronie. Wskaźniki te dostarczają Google więcej szczegółów na temat doświadczeń użytkowników. Ale jak Google mierzy doświadczenie na stronie?
Wykorzystuje różne sygnały rankingowe, takie jak:
- CTR (click-through-rate) - odsetek użytkowników, którzy klikają na link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Gdy poprawisz swój CTR dzięki lepszym tytułom i meta opisom, z pewnością uzyskasz wzrost w swoich rankingach.
- Współczynnik odrzuceń - wysoki współczynnik odrzuceń nie jest dobry dla Twojej witryny. Jeśli wysoki odsetek osób klika w Twoją witrynę, a następnie naciska przycisk Wstecz bez interakcji, Google ocenia tę stronę jako nieistotną dla wyszukiwarek i obniża jej ranking.
- Czas przebywania - mierzy, jak długo odwiedzający pozostaje na Twojej stronie po przejściu z wyników wyszukiwania Google. Im dłuższy czas przebywania na stronie, tym większe zaangażowanie użytkowników. Google interpretuje dłuższy okres zaangażowania jako znak, że treść jest bardzo istotna dla użytkownika.
Chociaż staraliśmy się wymienić najczęstsze i najważniejsze sygnały rankingowe, jest ich zdecydowanie więcej. Ale jeśli najpierw opanujesz te podstawy, gwarantujemy, że zauważysz znaczną poprawę w rankingach Google i organicznym ruchu z wyszukiwania.
I to wszystko! Mamy nadzieję, że spodobał Ci się nasz artykuł na temat najważniejszych czynników rankingowych Google. Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat rankingów Google Twojej witryny zapraszamy do kontaktu :-)
Źródło: https://www.monsterinsights.com/
Autor: Rafał Gawor
Freelancer SEO | Copywriter kiedy trzeba
Podziel się:
Pozycjonowanie
Kampania Google Ads i Facebook Ads
Opisz swój biznes, określ swoje cele oraz na czym Ci zależy. Po analizie Twojej strony oraz branży zaproponujemy optymalne rozwiązanie, włącznie z propozycją budżetu potrzebnego na efektywne działania. Dobierzemy także optymalny rodzaj kampanii, która idealnie będzie pasowała do Twojego biznesu.
Szybki kontakt
Pozycjonowanie
Kampanie Google Ads
Zamów bezpłatną analizę i wycenę
Oceń tekst
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów 86
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?